Corridor de fret

 

 

Corridor de Frethttps://author.ilr.lu/FR/Professionnels/Ferroviaire/Corridor-de-fret/Pages/Corridor-de-Fret.aspxCorridor de Fret<h1>Corridor ferroviaire de fret</h1><p>En vue de promouvoir l’utilisation du réseau ferroviaire pour le fret, l’Union européenne a adopté en 2010 le règlement (UE) n° 913/2010 du parlement européen et du conseil du 22 septembre 2010 relatif au réseau ferroviaire européen pour un fret compétitif qui prévoit les corridors ferroviaires de fret. Opérationnellement ces corridors disposent chacun d’un Corridor One Stop Shop (C-OSS) qui permet de simplifier les demandes de sillons pour le transport international par rail. </p><p><br>Le Luxembourg fait partie du corridor 2 (Rotterdam-Antwerpen-Luxemburg-Metz-Dijon-Lyon/[Bâle]) qui est entré en fonction officiellement le 10 novembre 2013 et relie les ports européens de Rotterdam et Anvers avec la Grande-Bretagne, les sites industriels majeurs de l’Europe de l’ouest ainsi qu’avec la méditerranée.<br>Les autorités de régulation respectives concernées ont conclu un accord de coopération afin d’assurer le suivi du corridor traversant leurs pays respectifs. Le programme de travail actuel est également publié sur les sites des autorités de régulation respectives.</p><p><br>L’Institut Luxembourgeois de Régulation, en sa fonction d’autorité de régulation pour le réseau ferré au Luxembourg, assure le traitement des plaintes portant sur des décisions du C-OSS, le siège de celui-ci étant situé au Luxembourg. </p><ul><li><div style="left:-9999px;top:0px;"><span style="text-decoration:underline;"><font color="#0066cc"><a href="https://assets.ilr.lu/_layouts/Redir/Doc.aspx?ID=ILRLU-139475812-13" target="_blank">Signed CA Corridor 2</a></font></span></div></li><li><div style="left:-9999px;top:0px;"><span style="text-decoration:underline;"><font color="#0066cc"><a href="https://assets.ilr.lu/_layouts/Redir/Doc.aspx?ID=ILRLU-139475812-12" target="_blank">Working plan RBs RFC NSM -2018</a></font></span></div></li></ul><p> </p><h1>Rail freight corridor </h1><p>In order to promote the use of the rail freight corridor, the EU adopted in 2010 the Regulation (EU) No 913/2010 of the European Parliament and of the Council of 22 September 2010 concerning a European rail network for competitive freight, which describes these rail freight corridors. Operationally, these corridors each possess a Corridor One Stop Shop (C-OSS), which allows simplification of requests of corridors for international rail transport. </p><p><br>Luxembourg is part of corridor 2 (Rotterdam-Antwerpen-Luxembourg-Metz-Dijon-Lyon/Bâle) which officially opened business on November 10, 2013 and connects the European ports of Rotterdam and Antwerp with Great Britain, major industrial sites in Eastern Europe as well as the Mediterranean.</p><p><br>The concerned regulatory authorities have concluded a cooperation treaty in order to ensure tracking of the corridor crossing their respective countries. The work schedule is also published on the websites of the respective regulatory authorities. </p><p><br>The Institut Luxembourgeois de Régulation, in its function of regulatory body for the railway network in Luxembourg, ensures the processing of complaints concerning the decisions of the C-OSS, whose headquarters are located in Luxembourg. </p><ul><li><div style="left:-9999px;top:0px;"><span style="text-decoration:underline;"><font color="#0066cc"><a href="https://assets.ilr.lu/_layouts/Redir/Doc.aspx?ID=ILRLU-139475812-13" target="_blank">Signed CA Corridor 2</a></font></span></div></li><span aria-hidden="true"></span><li><div style="left:-9999px;top:0px;"><span style="text-decoration:underline;"><font color="#0066cc"><a href="https://assets.ilr.lu/_layouts/Redir/Doc.aspx?ID=ILRLU-139475812-12" target="_blank">Working plan RBs RFC NSM -2018</a></font></span></div></li></ul><p> </p><p> </p>Corridor de fret